NEW YORK NEW YORK...
New York New York...
L'un des principaux personnages de Aimer l'art puis s'ennuyer... vit à New York, dans l'Upper West Side, à deux pas du Musée d'histoire naturelle, la fenêtre de son appartement surplombant Central Park.
Je suis allée à New York il y a une bonne dizaine d'années. La fascination et l'étourdissement que j'ai éprouvés lors de mon séjour ont gravé à jamais dans ma rétine, mes oreilles et mon cœur, les lieux, les couleurs, les odeurs et les bruits de cette stupéfiante cité.
![]() |
New York 2008 photo B Bosch |
Je ne vais pas vous raconter dans le détail mes journées à arpenter une partie de la ville. Je n'ai jamais autant marché ( je n'aime pas le métro) dans un froid souvent glacial, c'était fin février.
J'étais seule et je voulais tout voir, entendre, sentir, goûter. J'ai pisté quelques écureuils dans Central Park, j'ai passé des heures au Guggenheim, au Metropolitan et au Moma où j'ai senti souvent l'émotion m'envahir (effet jambes en coton et larme à l'oeil) ; j'ai croisé tant de femmes et d'hommes souvent affairés mais aussi souriants, drôles et bienveillants ; j'ai galopé dans les immenses galeries blanches et silencieuses de Chelsea ; j'ai dévoré le meilleur hamburger de ma vie à l'Empire Diner, un tacos d'enfer chez Mama Zita... Et j'avais l'impression à chaque fin de journée d'avoir grandi un peu tant je levais la tête pour attraper le sommet des buildings et saluer le ciel. Il fallait bien aussi considérer une perspective verticale. J'étais éreintée mais survoltée, le décalage horaire qui perturbait mon sommeil attisait mon exaltation.
New York New York
One of the main characters in Aimer l'art puis s'ennuyer... lives in New York, on the Upper West Side, closed to the Museum of Natural History, his apartment window overlooking Central Park. I went to New York a good ten years ago. The fascination and the stun I felt during my stay etched forever in my retina, my ears and my heart, the places, the colors, the smells and the sounds of this astonishing city.
I stayed at the Belleclair, a large historic building from the beginning of the 20th century designed by the architect Emery Roth, the same who built the large Art Deco buildings that still border Central Park today. I did not have a view of the park that I reached some five hundred meters away but I had a unique panorama on the other bank of the Hudson, on the Imperial Port side.
I will not tell you in detail my days striding a big part of the city. I have never walked so much (I don't like Subway) in often freezing cold, it was at the end of February.
I was alone and wanted to see, hear, smell, taste everything. I tracked a few squirrels in Central Park, I spent hours at the Guggenheim, the Metropolitan and the Moma where I often felt the emotion invade me (cotton legs effect and tear in the eye); I have met so many women and men who were often busy but also smiling, funny and benevolent; I galloped through the huge white and silent galleries of Chelsea; I devoured the best hamburger of my life at the Empire Diner, a hellish tacos at Mama Zita ... And I had the impression at the end of the day that I had grown a little so much I looked up to catch the top of the buildings and greet the sky. It was also necessary to consider a vertical perspective. I was exhausted but overexcited, the jet lag that disrupted my sleep stirred my exaltation.
These memories, these impressions, these emotions remained intact. They accompany and punctuate the New York scenes of the novel and their simple writing has rekindled my desire to “get drunk” and to lack of sleep there again ... And if I were to meet Jason ...
Commentaires